Zondag 11-12-2016; Phu Quoc; relaxen

11 december 2016 - Phu Quoc, Vietnam

We zijn vroeg wakker vandaag, het ontbijt is in het open (wel overdekt) restaurant in de tuin. De zon doet z'n best om tussen de wolken door te piepen en dat lukt ook zo nu en dan. De zon is alleen nodig om de sfeer te verhogen, en niet voor de temperatuur, het is nu al tropisch warm.
Na het ontbijt lenen we fietsen van het hotel, nemen de plattegrond mee en fietsen een kwartier vanuit het hotel naar links (dit zou het centrum van het leukste dorp op het eiland moeten zijn) maar worden niet echt vrolijk van wat we zien; oude zooi, half afgebroken winkeltjes en woningen, soort van bouwput. Op diverse plaatsen is het naast de weg opgebroken waardoor er door de matige wind regelmatig zand opstuift, niet fijn in je ogen of mond. We passen ons wel makkelijk aan, en hebben geen problemen om met de fiets tussen de scooters te maneuvreren op de rotondes (al is het verkeer niet te vergelijken met HCMC of Hanoi). Wouter z'n ketting schiet los, maar handig als hij is, is dit zo gefixt. We besluiten om de weg de andere kant op te proberen, en merken nu goed dat we heen toch een soort van holletje af gefietst hebben. Puf puf puf ons hotel zit ongeveer boven op het holletje en ook de weg de andere kant op gaat naar beneden. Maar we willen toch wat meer van de omgeving zien, ook deze kant op is het niet veel bijzonders, een kwartiertje verder zien we een hostel wat er wel leuk uitziet en stappen af voor een drankje. Wouter wil een biertje nemen, maar Sandra vind dat nog wat te vroeg, het is  pas 10 over half 10!!! We bestellen 2 flesjes water en zeggen tegen elkaar; behalve de zon, zee en het strand is er op het eiland niet veel (Hans heeft weer eens gelijk).
Als we terug zijn bij het hotel gaan we lekker naar het strand, voordat Sandra het door heeft is Wouter al met een kano aan het stoeien. De kano zit halfvol met water, als het eindelijk lukt om in de kano te zitten kiepert hij er aan de andere kant af (zonnebril gelukkig kunnen oprapen van de zeebodem) een vriendelijke meneer (geen idee welke nationaliteit) helpt hem, en zo peddelt hij weg. Natuurlijk moet Sandra foto's maken, en opeens ligt hij weer om! Niet goed opgelet, sommige golven zijn wat hoger en ruiger, weer weet hij zijn zonnebril te redden. Genoeg actie voor deze ochtend, gelukkig is er bier (en water) op het strand.
Na de lunch (strand restaurant van het resort) doen we niet veel meer als luieren, zwemmen en lezen. Echt wandelen langs dit strand is bijna niet te doen, iedere stap zak je tot aan je enkels weg, en ondanks de sluier bewolking blijft het warm en vochtig. We eindigen de middag aan de poolbar, waar we de barkeeper, ondanks het Happy Hour, bijna voor ons alleen hebben.
Voor het avondeten lopen we de straat op, recht tegenover het hotel zit een restaurant (open maar overdekt) waar het behoorlijk druk is, ze staan aan de straat te BBQ'en en het ruikt lekker. We lopen eerst nog een stuk verder maar niets ziet er zo gezellig uit als daar. Gelukkig is er nog een tafel(tje) onze benen passen er niet onder maar dat hebben we de afgelopen weken wel vaker gehad; ze passen dan wel de stoelen aan westerse hoogtes aan maar niet de tafels.
Omdat we geen zin hebben om het voorgerecht na of gelijk met het hoofdgerecht te krijgen, bestellen we eerst alleen maar springrolls met shrimps en calamari. Dit zijn echt met voorsprong de lekkerste loempia's die we deze reis op hebben. Daarna kip en beef, de hoofdgerechten vallen na de loempia's een beetje tegen. Op de kamer hebben we een tv met Fox, Wouter heeft hoop dat hij een stukje van Feyenoord kan zien.
Wat een heerlijke dag hebben we gehad, en tijd genoeg om alle verhalen / indrukken van de Rondreis nog eens goed te laten passeren.

1. Hans:
    11 december 2016
    Wouter doe toch niet allemaal van die onverantwoorde dingen. Je bent geen 20 meer !
  2. Petra:
    13 december 2016