Donderdag 1-12-2016; Hue (keizerlijke stad)

2 december 2016 - Hue, Vietnam

Ondanks dat we pas om 11.45 uur op pad gaan staat er veel op het programma. Het regent nog steeds en we besluiten om bij de buurman van het hotel 'meneer alles' te kijken of hij poncho's verkoopt, en zoals Kan al had gezegd heeft hij een klein winkeltje maar heeft 'ie veel, als hij het niet heeft springt hij op de prommer (we gaan al bijna net zo praten als Kan) komt binnen een paar minuten terug met een hele stapel (alle kleuren van de regenboog) Wouter heeft de oranje NRV / Saffraan (reis organisatie) pet uit de koffer opgezet, zijn kleur keuze is dus snel gemaakt, Sandra kiest voor geel.
We bezoeken de graftempel van keizer huppele pup, ondanks de regen besluit heel de groep om mee het complex op te gaan, het gaat steeds harder regenen en het valt niet mee om foto's te nemen (gelukkig maakt de camera van de iPhone ook goede foto's) iedere overkapping gebruiken we om te schuilen. De temperatuur is nog steeds boven de 20 graden dus koud is het niet.
Daarna kruipen we met zo'n 20 'verzopen' toeristen weer de bus in, we gaan naar de verboden paarse stad. Het regent inmiddels iets minder hard maar we besluiten om toch ook nog maar een paraplu te kopen kunnen we die ook gebruiken om boven de camera te houden. De verboden paarse stad is een gigantisch complex, de muur eromheen is 10 km lang. We bezoeken diverse gebouwen en moeten vaststellen dat deze veel minder onderhouden zijn als in Peking, dit in combinatie met de regen maakt het complex wat somber. Op een gegeven moment moeten we een stukje over het gras lopen en omdat het al een paar dagen regent in deze regio is dat niet echt een succes. Dit is een test voor onze schoenen; helaas niet waterdicht. Omdat we vandaag allemaal heel laat ons ontbijt hebben we gehad is er vandaag geen lunch, Kan heeft verschillende zakken chips gekocht, samen met de kaakjes en koekjes die iedereen bij zich heeft komen we de middag wel door. Hierna bezoeken we een dorp waar we kunnen zien hoe de vrouwen wierookstokjes en de typisch Vietnamese conische hoed maken.
De volgende stop (nog steeds regen) is wederom bij een oude pagode (soort van tempel) wij en met ons nog 7 personen besluiten dat we voor vandaag genoeg oudheid gezien en regen gevoeld hebben. We sluiten deze dag af met een boottocht over de Perfume rivier, omdat het nog steeds regent is het helemaal niet erg dat deze boottocht maar een uurtje duurt.
Als we rond 5 uur terug zijn in het hotel zijn we 'vrij', we spreken met Peter, Tamara, Co en Trudi af (17.45) om naar het centrum te gaan om een hapje te eten en wat te drinken. We nemen een grote taxi waar we allemaal inpassen en hebben ondanks dat de chauffeur ons niet verstaat heel veel lol onderweg; hij maakt er onderweg een klein disco feestje van.
We eten heerlijk en tot onze verbazing zien we de taxi chauffeur op ons staan wachten als we klaar zijn, maar we zijn nog niet van plan om terug te gaan, en gaan een stuk verder in de straat een gezellige bar in, de taxi chauffeur verplaatst zijn auto en staat er weer. Zo nu en dan heeft hij een ritje maar komt iedere keer terug en zoekt dan oogcontact. Als er een bus voor komt rijden is het een invasie van 40 of 50 Koreanen, de muziek wordt erg hard gezet, wij kunnen elkaar nauwelijks meer verstaan en besluiten om te verkassen. De taxi chauffeur steekt zijn duim omhoog als we aangeven dat we nog verder willen en rijdt stapvoets achter ons aan. Als we een 1-richting verkeer straatje inlopen denken we dat we hem kwijt zijn, maar als we 10 minuten later op een overdekt terras zitten, komt hij van de andere kant aanrijden. Sandra vraagt aan Peter of hij zeker weet dat hij 3 briefjes van 10.000 Dong gegeven heeft, of zat er per ongeluk een briefje van 100.000 tussen? Peter denkt zeker te weten dat hij maar 2.000 Dong fooi gegeven heeft.
De taxi chauffeur brengt ons veilig thuis.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Chiel en Coby:
    2 december 2016
    Wat een mooi verhaal jammer dat het weer niet zo mooi is ,de trein reis is een belevenis op zich geweest zo te lezen vandaag zou het wat beter worden geniet er van xx van ons.chiel en ma