Woensdag 30-11-2016; nachttrein

1 december 2016 - Hue, Vietnam

Rond 21.00 uur worden onze koffers naar het station gebracht, 1 van de stafleden blijft bij de koffers waarna het busje ons komt ophalen. In de wachtruimte ontmoeten we 2 jonge backpackers uit NL, zij reizen 3,5 week door Vietnam maar boeken iedere keer maar 1 of 2 dagen vooruit, zij twijfelen over het weer in het zuiden van Vietnam, de weersverwachting is namelijk nog steeds niet zo best; regen, regen, regen!
Om 22.30 vertrekt onze trein en als we onze cabine zien, zijn we best blij dat we in Nederland al een privé cabine geboekt hebben.
Kan heeft 2 kokosnoten gekocht met kokosrijstwijn en met elkaar drinken we op een goede nachtrit. We proberen nog wat te lezen maar dat gaat door het geschut niet echt makkelijk, onze buren (de groep van 6) proberen nog een feestje te bouwen maar al snel is het overal stil, op natuurlijk het kedengedeng kedengedeng van de trein na..........
We vallen in slaap, zijn wakker als de trein op een station stopt, vallen weer in slaap, zijn weer wakker, etc etc.
Om 6.15 in de ochtend is er opeens een keihard muziekje (geen Top 100) en horen we een meneer die ons 'vriendelijk' toespreekt; natuurlijk hebben wij geen idee wat hij zegt. Sandra herinnert zich wel direct wat onze groepsgenoot Mason (zeer ervaren reiziger) heeft gezegd; probeer zo vroeg mogelijk van een toilet gebruik te maken maar 'be prepared'. Kan heeft ook al gezegd dat de. wc in de trein niet zo'n  geschikt wc is. Gisteravond hebben we wel gekeken waar de wc's te vinden zijn, maar deze niet hoeven te gebruiken. Vanochtend kunnen we het niet langer uitstellen. Ach wat kan ons overkomen nadat we zelfs een Dixie wc in Peking overleefd hebben???
De toilet is inderdaad niet zo geschikt maar heeft meer sterren als de Dixie.
Al snel stopt de trein op een stationnetje, Vietnamese dames komen de trein in om koffie en/of ontbijt te verkopen, Kan heeft ons echter gezegd dat we het beste geen eten kunnen kopen (daarom die koekjes / kaakjes in onze tas) en ook de koffie slaan we af.
Buiten is het inmiddels licht en als we weer rijden kunnen we goed zien hoe dicht sommige huisjes langs het spoor staan, helaas zien we ook steeds meer druppels op de ramen. Bij diverse spoorweg overgangen zien we dat alle mensen op de fiets en brommer poncho's aanhebben. Als we in Hue (9.45 uur) aankomen komt het met bakken naar beneden. Geen gezellige aankomst dus. In het hotel kunnen we gelijk door naar het ontbijt en daarna krijgen we de sleutels van de kamer; lekker hoor we kunnen douchen voordat we op pad gaan.