Dinsdag 6-12-2016; Mekong Delta

6 december 2016 - Mekong Delta, Vietnam

Als we opstaan schijnt de zon, heerlijk op het gemak ontbijten we samen onder een prieel op het terras aan de rivier. De foto's van gisteren zijn inmiddels ook geplaatst.
Gisteravond toen we met de groep bij elkaar zaten, was iedereen het er over eens dat het heel erg wennen is aan een andere gids (in dit geval zelfs 2) Nam zijn Engels is belabberd, als Andy het dan vertaald is het vaak toch net een ander verhaal, Andy z'n stem / accent / houding ligt bij de meeste niet lekker in het gehoor. Ook de Info die we krijgen is niet altijd even duidelijk. Op de vraag hoe lang gaan we varen? Was het antwoord 20 minuten, waarop de meeste besloten de rugzakken (water, zonnebrand etc) in de bus te laten,  uiteindelijk hebben we heel de middag de bus niet meer gezien. We missen meneer Kan.
Als we de stad verlaten crossen we met de bus al snel door kleine dorpjes, we steken ontelbare riviertjes en rivieren over. Onderweg worden krotten van huizen afgewisseld met leuke mooie huizen en diverse winkeltjes / afdakjes waar van alles (vooral rotzooi en oud ijzer) te koop is, maar ook mooie pandjes  met bruidsjurken in alle kleuren van de regenboog. Het bezoek aan een bonsai kwekerij is niet wat we verwacht hadden. In deze omgeving zie je ook veel hanen in een omgekeerde wasmand aan de kant van de weg, dit schijnt voor de hanengevechten te zijn, de bus rijdt te hard om er foto's van te kunnen nemen.
Als het wegdek vlak voor weer een brug zo slecht is, en de chauffeur de snelheid niet aanpast, worden we allemaal door elkaar geschut, achterin valt Nel zelfs van de bank. Zij verzoekt de gidsen om de chauffeur te vragen om wel 'normaal' veilig te rijden. Hierna rijdt hij iets rustiger de 2e stop is bij een pagode, deze lijkt kleurrijker en beter onderhouden dan die in het Noorden van Vietnam. Het museum (ook op het programma) blijkt tot 2 uur gesloten (Info Nam), daarom gaan we eerst lunchen (5 min rijden) om 12.45 zijn we klaar met de lunch maar als er een aantal op eigen houtje wat in de omgeving rond willen kijken, zegt Andy dat we over 5 min
vertrekken. Hij zegt dat het museum om 1 uur weer open is!!! Hoezo verwarrend 2 gidsen? Het museum gaat over de geschiedenis van de Khmer (1 van de Etnische minderheden) en stelt niet zoveel voor, hierna gaan we richting hotel.
Onderweg maken we fotostop bij een rijstveld, Andy legt het een en ander van de verschillende stadia en opbrengst uit. Verschillende uit de groep hebben al aangegeven dat het voor ons niet prettig is om alles 2x bijna hetzelfde te horen of dat de 2 door elkaar praten, Nam houdt nu meestal z'n mond tot Andy het niet meer weet en advies aan hem vraagt.
Om half 5 zijn we na een lange rit, over hoofdzakelijk B-wegen langs kleine dorpjes eindelijk in het hotel. Omdat het vandaag warm, plakkerig weer is geweest, spreken we pas om 6 uur af om de Night market (naast het hotel) te bezoeken en wat te gaan eten. Eerst douchen..., we hebben een ruime kamer met zelfs 2 kofferbankjes, na het douchen en aankleden doen we de gordijnen open; helaas zien we dikke droppels en is het een poncho parade op straat. Om 6 uur is het gelukkig weer droog, we lopen de night market af tot aan de rivier, en eten buiten aan een grote ronde tafel. We kiezen allemaal wat anders en alles smaakt weer even lekker, we tafelen lang na en lopen nog even langs de winkeltjes van de grote straat. Heel de avond is het warm en klam. Opeens komen we een bar tegen met soort van terras en nemen nog een afzakkertje. Morgenochtend vroeg op, we zullen om 7 uur naar de drijvende lopen waar de bus ons zal oppikken.

1. Chiel en Coby:
    7 december 2016
    Een heel verhaal en gezien vandaag de gidsen bevallen niet zo goed blijven zei bij de groep? Niet zo leuk als dat zo is .Maak er het beste van met elkaar groet van ons xx
  2. Lenie Vis:
    8 december 2016
    Jeetje wat een gedoe allemaal en heel vervelend met de 2 gidsen.
    Jullie zullen je nog gaan verbranden als jullie de spullen in de bus laten, dus kijkuit voor de volgende keer!
    Groetjes van mij xxx