woensdag 7-12-2016; Can Tho naar Ho Che Min City

8 december 2016 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Wekkertje staat weer vroeg, om 6.30 moeten de koffers klaar staan en om 7 uur wandelen we met de groep naar de rivier waar we met een motorboot (40 minuten) naar de drijvende (groente / fruit) markt gaan. Dit is een markt waar mensen van het platteland verkopen aan lokale handelaren de verkoop gaat meestal per 10 kg of meer. Tussen de grote boten varen kleine bootjes die ontbijt (water, thee, blikjes limonade, noedels etc) verkopen. Deze markt duurt tot 8 uur (daarom zijn we zo vroeg op pad gegaan). Langs de grote rivier zien we hoofdzakelijk industrie maar langs de kleinere kanalen zien we het dagelijkse leven, vrouwen die de was en afwas in de rivier doen, we hopen maar dat het restaurant waar we gisteravond gegeten hebben ander afwaswater heeft gebruikt.
Hierna bezoeken we een botanische tuin, beter gezegd boomgaard met ontzettend veel verschillende fruitsoorten, gelukkig brengen de bomen schaduw want de temp loopt alweer tegen de 25 graden. Na de rondleiding is er thee met vers fruit voor iedereen, Wouter en Peter bedenken dat het ergens op de wereld al 5 uur zal zijn en kopen bier ipv thee. Na de tuin varen we terug naar de stad, en stappen af bij de lokale (deels overdekte) markt, ondanks dat de hal vol ligt mer bakken (veelal nog levende) vis, ruik je bijna niets. Een bewijs dat verse vis niet stinkt. Soms is er wat commotie (bij de toeristen) als een vis besluit om niet in z'n bak te blijven, deze spartelt dan wat op het pad totdat de verkoper 'm opraapt en terug doet. Ook worden er levende kikkers verkocht. Sandra schrikt als een Vietnamees een kikker aanwijst en de verkoopster dan met een grote schaar aankomt, zij denkt dat de verkoopster een poot oid af zal knippen, maar het valt mee, de poten van meerdere kikkers zitten aan elkaar vast (wegspringen) en ze knipt alleen het touwtje door. Het grotere vee is al wel geslacht, en hangt of ligt in grote stukken (soms met de ogen er nog in) op de kraam.
Het groente en fruit gedeelte is hoofdzakelijk buiten. Om 10.00 rijden we met de bus de stad Can Tho (moeilijk om uit te spreken) uit,  we hebben er voor ons gevoel al een hele dag op zitten. We gaan richting Ho Che Min City, de oudere Vietnamezen noemen het nog steeds Saigon. Onderweg weer veel (koffie)tentjes waar net zoveel hangmatten hangen als stoeltjes staan, Andy heeft gisteren al uitgelegd dat sommige Vietnamezen wel 4 of 5 uur op de prommer (deze uitdrukking heeft de hele groep overgenomen van Kan) zitten voor familie bezoek, zij kunnen onderweg dan rusten.
Vandaag wordt onze lunch klaar gemaakt door een monnik (onderdeel programma), pas op het laatste moment realiseren we ons dat dit betekend dat we vegetarisch gaan eten; we rollen zelf verse springrolls (lekker) krijgen een bakje van kroepoek waarin we noedels met ei eten (lekker), hotpot op tafel met daarin groente en tofu (niet zo lekker), gebakken nasi met gember (lekker). Als toetje bananen, dragon fruit en een potje jelly die naar kokos zou moeten smaken (brrrrr). Al met al viel het ons niet tegen.
Na de lunch is het nog bijna 2 uur naar Ho Che Min, onderweg krijgen we een plattegrond en vertelt Andy waar er wat te doen / vinden is. In Ho Che Min City is de laatste geplande activiteit; City tour langs het oude presidentiële paleis, Notre dame, Postkantoor en Opera house. Onderweg hebben we met de groep besloten om niet de optionele excursie van de organisatie met de bus (2 uur heen, 2 uur terug) naar de Cu Chin tunnels te gaan, Michel heeft namelijk gehoord dat je dit veel sneller / leuker met een speedboot kan doen. Als Andy dit hoort, vraagt hij of hij dit ook mag aanbieden, alleen moet hij dit in overleg met het kantoor doen. Waarom weten we niet, maar opeens is Wouter vertegenwoordiger van de groep. Als we op onze kamer zijn (17.00 uur) belt Andy en zegt dat dit €110 pp kost, en dat hij het voor 18.00 uur moet weten om het morgen te kunnen organiseren. Aardig aan de prijs, wij bellen of lopen iedereen af, en Wouter en Michel gaan de straat op om te kijken of we het via een excursie bureau goedkoper kunnen (dan maar geen NL gids). Daar gaat ons uurtje relaxen voordat we de straat opgaan om te eten met Co en Trudi. Het lukt Michel en Wouter (afdingen) om deze zelfde excursie uiteindelijk af te spreken voor €65 (of 3,1 miljoen V Dong) dat scheelt heel wat.
Als we om 6 uur het hotel uit willen lopen, komt het weer met bakken uit de hemel... grrrr; we zijn er nu wel een beetje klaar mee, de poncho's hebben we in Hoi An achter gelaten maar de paraplu hebben we nog wel. Ook maar gelijk de open witte zomer schoentjes weer omgeruild voor stevige stappers. Bij de receptie lenen we ook nog grote paraplu's en gaan op pad, we zien op de hoek van de straat een leuk gezellig tentje; we twijfelen niet en gaan naar binnen. We hebben een tafeltje aan het open raam en zo 1e rang uitzicht op de kruising. Het verkeer, vooral de prommers, blijft iets overweldigends om te zien, ongelofelijk dat er niet iedere minuut een ongeluk gebeurt.
Als we klaar zijn met eten is het droog, we willen vanavond vroeg naar bed, maar lopen nog even naar de night market. Het is zo warm en vochtig in de stad dat alle kleding plakt, terug op de hotelkamer airco aan en even relaxen voor dat we gaan slapen.

1. Annet verheij:
    8 december 2016
    Leuke dag als ik het zo lees. Zelf helpen met je lunch en het bezoek aan de markt lijkt mij ook heel leuk. Minder leuk is het als je een foto krijgt van een geitenkop !