donderdag 8-12-2016; Cu Chi tunnels + Ho Che Min City

9 december 2016 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Om half 8 komt er een busje en een taxi en gaan we met 16 man naar de opstap plaats van de boot, onderweg zitten we natuurlijk in de ochtendspits; wat een chaos, 12 miljoen inwoners en ruim 8 miljoen prommers en dan ook nog de nodige auto's, busjes en touring cars.
Onze Engelse gids (excursie Cu Chi tunnels) is goed te verstaan, aan onze groep worden 3 andere toegevoegd, en daarna opgedeeld in 2 speedboten. Aan boord natuurlijk een kapitein, maar ook hulpje en een gastvrouw. We beginnen met doekjes voor onze handen, flesje water en een heerlijke (grote) croissant gevuld met stukjes chocola. Daarna gaat ze mandarijntjes  en bananen voor ons schoonmaken. Ondertussen 'vliegen' we met zo'n 60 km over het water.
Natuurlijk weten we allemaal nog wel iets van de oorlog die hier gevochten is, maar als de gids het verhaal verteld en we de film zien en ook nog heel veel verschillende manieren van  hoe welke valkuilen zijn gemaakt / bedacht, maakt dit toch wel veel indruk op de meesten. Simpel maar oh zo effectief waren de slippers die een afdruk achterlieten waaraan je niet kon zien welke kant er op gelopen werd. De Vietnamese vrouwen hebben het tegenwoordig zwaar: huishouden, koken, kinderen verzorgen en werken, maar de vrouwen in de oorlog hebben zeker ook hun steentje bijgedragen. De liefhebbers kunnen een stukje tunnel lopen/kruipen. Sandra wacht ze aan de andere kant op om foto's  te nemen als ze er weer uitkomen.
Deze excursie samen met Halong Bay zijn voor ons de hoogtepunten van Vietnam.
Terug op de boot, krijgen we weer fruit, oa prachtig schoongemaakt dragon fruit. Als we terug zijn bij de opstapplaats krijgen we nog een (uitgebreide) lunch. Alle deelnemers zijn heel tevreden over deze 'leuke' excursie.
De rest van de dag willen we samen op pad, wel spreken we met Peter, Tamara, Co en Trudi af om morgen de laatste gezamenlijke avond met elkaar te gaan eten.
We lopen richting rivier (hopelijk vangen we daar een beetje wind) maar ondanks de kopie met plattegrond en Google Maps komen we verkeerd uit, we lijken steeds verder uit het centrum te gaan, het wordt meer en meer sloffen in de hitte tussen de prommers. We nemen daarom een taxi naar de 'PC Hoofdstraat van HCM' hier de ene na de andere mooie winkel (Gucci, Chanel, Rolex etc) een Rolls Royce net chauffeur op de stoep. Hier gaan wij niet slagen voor een souveniertje maar we willen wel wat gaan drinken in 1 van de hotels met een rooftop bar, Andy heeft er deze gisteren 1 aangewezen, we moeten even goed om ons heen kijken maar omdat het op de 9e etage zou zijn, vallen er een aantal af, opeens herkent Sandra het juiste hotel (Claravelle) chique de friemel, kunnen we hier wel in ons 'kloffie' naar binnen? Ja hoor, geen probleem een aardige dame wijst ons de lift en zegt dat we via de 9e etage naar de bar kunnen. In 1 van de nisjes zitten Co en Trudi te genieten van het uitzicht, dat is toch wel heel toevallig. We drinken met elkaar wat, als het donker wordt maken we foto's van het uitzicht en gaan daarna op zoek naar een sushi bar Na de heerlijke sushi gaan Co en Trudi terug naar de bar waar een Cubaanse band speelt met latin / salsa muziek om te dansen (hobby die ze in NL ook graag beoefenen). Wij gaan terug naar het hotel, het is genoeg geweest voor vandaag.