Maandag 28-11-2016: Halong

28 november 2016 - Halong Bay, Vietnam

G

Vandaag stond het wekkertje vroeg; 6 uur opstaan, 7 uur koffer op de gang, ontbijten en 7.30 in de bus; via de 'snel' weg nummer 1 van Hanoi naar Halong (via Bac Ninh - Sao Oe - Uong Bi) deze snelweg loopt door de dorpjes waaraan diverse 'winkeltjes' etc zitten, ook fietsers, wandelaars en natuurlijk scooters gebruiken deze weg, niet gek dat 145 km bijna 4 uur rijden betekend, halverwege hebben  we een koffiestip met een 3* toilet, waar natuurlijk ook van alles te koop is. Een half uur voordat we Halong bereiken hebben we een stop voor een verse ananas verfrissing, toilet hier heeft geen enkele *!!!
In Halong wordt de groep gesplitst, wij komen met Peter, Tamara, Ben en Nel (allen overnachten in hotel ipv op het water) op een kleine boot, wij zijn de enige gasten en omdat het een kleine boot is kunnen we op plekjes komen waar de grote boten niet kunnen komen. We starten met een heerlijke lunch van hoofdzakelijk vis
(Garnalen, krabkoekjes, inktvis, en ?? vis) met rijst en salade. We hebben het gezellig met elkaar en genieten van het geweldige uitzicht en de zon. Onderweg bezoeken we een grot; deze is spectaculair verlicht.
Als we rond 5 uur bij het hotel aankomen besluiten we om na het inchecken naar het Rooftop Coffeehouse te gaan voor een kop cappuccino, biertje, cocktail. Rond half 8 krijgen we honger en zoeken het restaurant op welke Kan ons aanbeveelt heeft; dit restaurant blijkt meer een feestzalen complex te zijn (meerdere verdiepingen) als we vragen of we hier kunnen eten zegt een ober vertwijfeld ja en mompelde iets wat lijkt op seafood, maar als we een kaart vragen heeft hij die niet en neemt ons mee naar beneden waar er in diverse aquaria vissen zwemmen, vooral Nel heeft na vanmiddag niet zo'n trek in vis, en ook de anderen vinden het niet geweldig om niet van een kaart te kunnen kiezen. We besluiten om verder te lopen maar zien hoofdzakelijk tentjes waar je buiten op straat aan hele lage tafeltjes kan eten, als we eindelijk een soort van restaurant gevonden hebben met 1 menukaart vertaald in het Engels, bestellen we eerst maar een rondje bier, als de flesjes en glazen op de plakkerige tafel komen, wordt de twijfel steeds groter we zien hier alleen maar locals eten. We hebben geen zin om ziek te worden, de rekenen de drankjes af en gaan uiteindelijk eten in de 'loteria' (Vietnamese variant Mc Donald), hier eten we Franse friet met kip en/of hamburger.
Al hebben we vandaag niet veel gedaan, het is wel een lange leuke dag geweest.

Gisteravond werkte de WiFi niet, daarom publiceren we pad op dinsdagochtend.

1. Annet verheij:
    29 november 2016
    Lijkt mij ook een leuke dag als ik het zo lees. De foto's van de grot zien er schitterend uit. Komisch dat er dan zoveel tentjes zijn en het er toch niet smakelijk uitziet. Gelukkig had je 's middags lekker gegeten !
    groetjes van de Verheijtjes