Woensdag 30-11-2016; ochtend Sampan en tempels

30 november 2016 - Ninh Binh, Vietnam

Vanavond 'slapen' we in de nachttrein en zullen geen electriciteit hebben en we verwachten ook geen WiFi, dus daarom maar voorlopig een verslag van alleen de ochtend;
Vanochtend met de groep naar 1 van de rivieren net buiten de stad Ninh Binh, hier hebben we een uur gevaren, met op de achtergond de kalksteenbergen. De sampans (bamboe roeiboten) maken totaal geen lawaai, maar de hoofdzakelijk vrouwelijke roeiers, kletsen en roepen constant naar elkaar. Toen we nadat we in een grot gevaren waren bij elkaar met 10 bootjes lagen, was het net een kippenhok. Toen wij ook nog eens 'zomaar' gingen praten viel hun dat niet eens op.
Hierna 2 tempels van 2 oude keizers bezocht; meneer Lee (doodde zijn oudste zoon) en meneer Dinh (werd vermoord door zijn vrouw) het kan ook andersom zijn, soms letten we niet echt goed op als Kan wat verteld. De tempels op zich zijn best mooi, maar kunnen niet tippen aan de pracht en praal in China.
Kan verteld ook dat de Chinezen niet altijd goed geweest zijn voor de Vietnam, zo hebben ze slakken hierheen gebracht die slecht waren voor de rijstoogst, ook wilden de chinezen de bladeren van de koffieplanten en gaven daar veel geld voor, toen heel veel Vietnamezen hun bladeren van de planten hadden verkocht, wisten ze pas dat de planten daarna niet meer gingen bloeien. De Vietnamezen lijken wat naïef in hun doen een laten, maar vergeet niet dat er hier tot niet zo heel lang geleden heel veel mensen het heel slecht hadden.
Vanmiddag gaan we fietsen in een plaatsje 7 km verderop.